Bie wie kope hie? Bij een lokale ondernemer natuurlijk! Met het grootste gemak open je een app op je mobiele telefoon om kleding te bestellen. Je zoekt via Google dat ene boek dat je graag wil lezen en je gaat online op zoek naar cadeautjes voor die verjaardag morgenavond. Een klik op de bestelknop en de volgende dag ligt je bestelling op de mat of brengt de bezorger je pakketje tot aan de deur. Ideaal toch?  

Ik geef het meteen gelijk toe: ook ik koop online. Ik behoor tot een van de 12 miljoen Nederlanders die online shopt. Jij ook? En wist je dat maar liefst 63 procent van ons ook in het buitenland koopt? We kunnen online winkelen niet meer wegdenken uit onze maatschappij. Natuurlijk rijdt die bestelbus in mijn straat en stopt de bezorger ook voor mijn huis. En juist daardoor ik ben bewuster gaan nadenken. Is het wel nodig om al die bestelbusjes te laten rijden? Kan ik dat artikel ook hier kopen en komt dat product hier uit de streek? Want als ik lokaal koop, steun ik lokale ondernemers, de mensen die er werken en draag ik een steentje bij aan de leefbaarheid in Zeeuws-Vlaanderen. En daar worden we allemaal beter van! 

Ondernemers spelen een belangrijke rol in de leefbaarheid van onze Zeeuws-Vlaamse dorpen en steden. Een winkel die iedere dag opengaat, betekent leven in de brouwerij. Een terras waar je gezellig wat kunt eten, ook. Onze lokale ondernemers moeten elke dag het verschil proberen te maken om ons over te halen ons geld uit te geven bij hen. En als we dat allemaal doen, dan ben ik ervan overtuigd dat we helpen om de leegstand van winkels in de straten helpen tegen te gaan. 

Natuurlijk, ik ben me ook bewust van ons koopgedrag en ik heb ook niet de illusie dat ik online kopen tegen kan gaan. Dat wil ik ook niet, want het hoort erbij. Het consumentengedrag is enorm gewijzigd en online verkoop piekt als nooit tevoren. Maar we zijn ook kritischer geworden en we gaan steeds meer op zoek naar maatwerk en een specifiek assortiment of een uniek aanbod. Kwaliteit, service en vakmanschap vinden we belangrijk. Ondernemers kunnen hierop inspelen door hun klanten nog persoonlijker te benaderen, hun vakkennis in de verf te zetten en hun producten en diensten aan te bieden die op hun specifieke behoeften zijn afgestemd. 

Om al die mooie ondernemers uit onze streek en hun producten en diensten de aandacht te geven die ze verdienen, ben ik vorig jaar een stickeractie gestart. Heel simpel: samen met de ondernemer plak ik een sticker met de tekst ‘Bie wie kope hie?’ op het raam, we maken een leuke foto en ik deel die op social media. Op een ludieke manier stel ik Zeeuws-Vlaamse ondernemers aan je voor. Bij hen kun je terecht voor je boodschappen of je nieuwste outfit. Voor een heerlijk diner of een mooi kado voor die lieve vriend of vriendin. We hebben het namelijk allemaal hier! 

Ik wil me met ‘Bie wie kope hie’ hard maken voor lokaal consumeren, kopen en ondernemen. En daar hoef ik niets voor te hebben. Het praatje met de ondernemer is me al veel waard. Het geeft me vaak nieuwe inzichten en als ik kansen zie om zo mensen met elkaar te verbinden, dan laat ik die niet liggen. Als ik mijn visie op jou als lezer kan overbrengen en jij bewuster nadenkt over je volgende aankoop, dan heb ik al een hoop bereikt. Ik geloof namelijk in een lokale gemeenschap die elkaar helpt en die samenwerkt. Zo groeien we en blijft Zeeuws-Vlaanderen een mooie streek waar winkels, horeca en andere ondernemers duurzaam blijven bestaan. Die kracht van samenwerken en verbinden heb ik zelf ondervonden toen ik in maart een kleurwedstrijd organiseerde voor de kinderen in Zeeuws-Vlaanderen. Ferdy Remijn had een prachtige kleurplaat ontworpen en dankzij de kracht van social media kwam de kleurplaat in heel Zeeuws-Vlaanderen op de keukentafels te liggen. Ik deed een oproep voor leuke prijzen. Dat heb ik geweten! Binnen een mum van tijd hadden ondernemers zoveel prijzen aangemeld dat ik voor alle 230 kinderen een prijs had. Van een behang voor een tienerkamer tot kleurboeken, van een hippe tas tot pannenkoeken voor de hele klas. Ik was verbaasd en tegelijkertijd heel trots dat we hebben laten zien dat we samen mooie dingen kunnen bereiken. 

Ondertussen denk ik na over een volgende actie. Want met alleen een stickeractie en een kleurwedstrijd komen we er niet. Hoe kunnen we lokaal kopen nog meer stimuleren? Kom maar op met jullie ideeën, dan maken er samen wat moois van! En tot slot stel ik de vraag ook aan jou: bie wie kope hie? Koop bewust, koop lokaal in Zeeuws-Vlaanderen als dat kan! 

Dit artikel verscheen in het Rabobank ledenmagazine Rabo&Co